22 June 2011

LAST EP CINTA TERAGUNG


Edry duduk di tempat menunggu.Penat duduk dia berdiri.Berjalan mundar mandir.Sesekali dia melihat jam tangannya.Resahnya semakin menjadi-jadi.Ramai yang datang dan ramai juga yang telah pergiKini hanya tinggal dia seorg yang masih menjadi penunggu setia.

Derap langkah seseorg kedengaran.Edry tersenyum ke arah Dr.Iqram yang baru muncul.Sudah beberapa kali juga dilihatnya doktor ini keluar masuk.Tetapi kali ini langkah doktor itu terhenti apabila memandangnya.

"you suami Sara ,kan??"Dr Iqram menghulurkan tgn berjabat salam.

"Ya.mcm mana dgn dia doktor??Dah lama sgt ni, Risau pulak,"ujar Edry melahirkan rasa bimbangnya.

"Proses biasa.kelahiran pertama biasanya lambat sikit.Marilah masuk,jumpa isteri you,"pelawa Dr.Iqram.

Malunya hilang sudah.Kalau tadi dia masih mampu menahan air mat.Kini tidak lagi,Sakitnya sudah tidak tertanggung lag.Di saat begini,dia jadi insaf.Beginilah azab dan seksanya sewaktu mak melahirkannya.Perutnya semakin bergelodak.Sakitnya bukan kepalang.Kawalan pernafasan pun sudah tidak teratur.Sudah sampaikah ajalnya???Tiba-tiba sahaja dia jadi takut kalau tidak mencium bau syurga

Tiba-tiba terasa seseorang mengucup tgnnya.Sara membukak kelopak matanya,wajah Edry begitu hampir dengan wajahnya.Tangan lelaki itu segera digapai.

"Maafkan Sara,ampunkan Sara..."sekurang-kurangnya kalau mati pun dia sudah meminta ampun

"Sara tak salah apa-apa.Kalau ada pun abg dah maafkan,"bisik Edry sambil mengucup jari-jemari Sara yang kemas dalam genggamannya."Sabar tahan ya......"

Hujung jarinya menyeka air jernih yang menitis di pipi pucat isterinya itu.Simpatinya menggunung.Belas hatinya melihatkan isterinya yang sedang bertarung nyawa.

""Doktor,kalau perlu operate je...."Saran Edry.Dia cemas melihatkan keadaan Sara yang lemah tidak terdaya.

"Dah final stage ni .Sara cuba sekali lagi.Simpan tenaga dulu.Ada rasa contraction tak??Bila I kata push,you push.kawal pernafasan....okey push....lagi....sikit lagi...I dah nampak kepala baby....push harder...."Kedengaran suara Dr.Iqram memberi arahan dan perangsang.

Sara yang semakin tidak berdaya cuba memberi tumpuan.Setiap arahan Dr.Iqram dipatuhi.

"ok sekali lagi.Push!"

Dengan mengerahkan segala tenaga yang ada,Sara meneran sekuat hati.Kedengaran suara tangisan bayi.Kesakitan yang dialaminya sejak sekian lama kian lega......

Genggaman erat tgn Sara yg sebentar tadi tersa menyakitkan kini tiada lagi.Sara dilihat terbaring lemah.Edry mengucup kening isterinya dgn perasaan terhary dan gembira.Dia benar-benar bersyukur.

"its a boy..."Dr.Iqram memberitahu.Dia meletakkan bayi yang sudah di potong tali pusat itu ke dada Sara.

Sara memandang bayi itu dengan penuh kasih...Bayi itu kelihatan bergerak dan mula menangis.

"May I hold him???"tanya Edry tidak sabar..

"nanti saya bersihkan dulu.Encik sila ikut saya."seorg jururawat mengangkat bayi itu

"thank you,sayang.kejap lagi abg datang,"bisik Edry lalu keluar.

"Terima kasih syg , I Love You"Edry berkata sambil mengucup lembut pipi Sara

Sara hanya tersenyum manis.tangan Edry di capai dan di genggam erat.Ketika dia membuka mata beberapa minit tadi,Edry sedang duduk disisinya sambil membaca surat khabar.

Menyedari Sara sudah terjaga ,Edry terus melipat surat khabar dan meletakkan di rak khas,Semua ahli keluarga yang lain sudah pulang.hanya tinggal Edry dan Sara sahaja didalam bilik itu.Anak mereka sedang di berika rawatan untuk mengesahkan tiada sebarang penyakit.

"mana baby kita bang??"mata Sara melilau mencari anaknya.

"ada dekat nurse, mereka beri susu tadi,"Edry membalas genggaman tgn Sara...

"Anak kita comel tak??"Tanya Sara...

"mmmm comel macam daddy dia..."

"perasan..."Edry ketawa kecil, dia mengambil tgn Sara lalu di kucupnya...

"thanks honey...I love you..."

"i love you too"Balas Sara...

Edry membalas senyuman isterinya.tetapi senyuman yang mekar tiba-tiba mati apabila melihat Sara bgn dr katil...

"Sara nak kemana ni??" Edry hairan apabila Sara bergerak dari katil...

"nak pergi tgk baby kitalah...."

"ehh mana boleh bergerak sesuka hati nanti doktor marah,Sara tunggu sini, abg pergi ambil kerusi roda ,kita pergi sama-sama"

"tapi....."

"dgr ckp abg...kalau tak dengar,jgn pergi"

"mmm yelah..."

dalam waktu yang sama Sara sedang mencapai gelas di tepi katil untuk minum...

"hei..kenapa tak bgtahu abg yg Sara nak minum..."

Sara menjadi pelik dgn sikap Edry...

"jomlah kita pergi..Sara tak sabar nak tgk baby kita"Sara bgn melangkah ke kerusi roda..

"elok-elok jln tu, pegang tgn abg ni.."Edry menghulurkan tgn....

"abg..kenapa dgn abg ni???Sara tak apa apa lah ,kan masih boleh bergerak ni , abg ni apasal??"
Edry mngeluh....

"Sarakan baru first day...kena berhati-hati doktor dah pesan dekat abg jgn bg Sara bergerak sgt"

"Sara tau lah abg risau, tapi jgn lah sampai Sara rimas.."

"Sara rimas ke???"

"bukan mcm tu maksud Sara,Abg tu risau sgt, Sara ok je..."
Edry tidak membalas

"ok ok Sara mintak maaf kalau abg berkecil hati,Sara tak bermaksud nak kecilkan hati abg, just Sara tak nak abg treat Sara mcm budak kecik..Sara tak nak susahkan abg...."
Edry hanya tersenyum mendengar penjelasan Sara..

"jom lah abg tunjukkan baby kita..."

kelihatan seorang bayi lelaki yg sedang lena tidur...Sara mengambil anak itu dan didukungnya....Wajah bayi itu saling tak sumpah seperti wajah Edry tgh tidur...

"Terima kasih Tuhan-ku, Engkau kekalkanlah kebahagian ini" doa Edry....kini dia begitu bahagia bersama Sara Qalesya dan Aaric Ithmal Fashlah.....






TAMAT.....








1 comment:

Muhd Fadil said...

tanak baca. panjang sangat. hehe